Lukuinto-pilotointi
Lukuinto-ideapankin perustana on on laajamittainen vuosina 2013–2014 toteutettu pilotointi.
Koulu ja kirjasto -pilottiparit ovat etsineet, kehittäneet ja testanneet lasten ja nuorten lukemista monipuolistavia ja innostavia ideoita lukumotivaation kasvattamiseksi. Ideoiden käyttö on johtanut pilottipaikkakunnilla lukemisen lisääntymiseen, lukutaidon ja -valmiuksien parantumiseen ja monipuolistumiseen sekä monilukutaidon kehittymiseen ja sen merkityksen korostumiseen.
Pilotoinnin tavoitteet
• Uudenlaisten monipuolisiin lukutaitoihin tähtäävien toimintatapojen kokeileminen koulun ja kirjaston, 6–16-vuotiaiden lasten ja nuorten sekä heidän vanhempiensa yhteistyönä
• Opettajille ja kirjastoammattilaisille suunnatun yhteisen koulutuksen kehittäminen
• Lukuinto-yhteisön laajentaminen koulujen, kirjastojen ja kotien ulkopuolelle
• Lukutaitoihin liittyvän tukimateriaalin tuottaminen Lukuinto-yhteisölle
Olennaista pilotoinnissa on ollut jatkonäkymien löytäminen kehittämistyölle sekä kehittämisideasta, käytännön kokeilusta ja toiminnasta syntyvien laajemmin yleistettävien toimintatapojen erottaminen ja niiden dokumentointi. Lapset ja nuoret ovat olleet keskeisessä asemassa ikäryhmälleen sopivien ja innostavien toimintatapojen suunnittelussa ja testaamisessa. Lisäksi Lukuinnon pilotoijat ovat pyrkineet aktivoimaan koteja. Pilotoijat toimivat kehittämistoiminnan jatkajina pilottivuoden jälkeen esimerkiksi toteuttamalla Lukuinto-teemavuoden ja levittämällä kehittämisideoitansa omalle alueelleen. Osa pilotoijista järjesti koulutusta opettajille ja kirjastoammattilaisille.
Pilotoinnin kulku
Kaksivaiheinen pilotointi:
- 15 koulu ja kirjasto -paria kevät 2013 - syksy 2013
- 15 koulu ja kirjasto -paria syksy 2013 – kevät 2014
Koulu ja kirjasto-parit
- selkiyttivät kehittämisideaansa koulutustapahtumissa
- toteuttivat kehittämisideoitaan käytännössä yhteistyökumppaneidensa kanssa
- dokumentoivat toimintaansa (prosessin kuvailu, lähtö- ja tavoitetilan kuvailu sekä itsearviointi).
Lukuinto-työryhmä
- järjesti Lukuinto-koulutuksia yhteistyökumppaneiden kanssa
- organisoi asiantuntijatukea pilotoijille
- vieraili pilotoijayhteisöissä
- organisoi tablet-laitteiden ja muiden teknisten laitteiden lainauksia pilotoijille
- analysoi ja arvioi Lukuinto-toimintaa kehittävän arvioinnin menetelmin
Pilotoinnin yhteydessä tehtiin opinnäytetöitä (Oulun yliopiston humanistisen ja kasvatustieteiden tiedekuntien sekä Tietojenkäsittelytieteiden laitos, TOL). Lukuinto-toiminnan vaikuttavuustutkimus jatkuu vielä pilotoinnin päätyttyä. Pilotoinnissa kehitetyt toimintatavat on koostettu koulun, kirjaston ja kodin käyttöön suunnatuksi Lukuinto-ideapankiksi (Lukuinto-työryhmä)