I mitt upplevelserum är temat just nu "Dagens drömmar, nattens drömmar och livets drömmar". Hela hösten har de muntliga berättelserna, högläsningen, ramsorna och massagesagan tangerat detta tema.
Boksamtalen har varit givande och många. I bibliotekets utställningsutrymme, Galleriet, pågår för närvarande en konstutställning bestående av Muddle Lilius tavlor. Jag passade på att för några klasser läsa; Atjimpa, det mystiska ordet, av Catarina Sobral. En bok om ett alldeles nytt ord och reflektioner om vilken ordklass det i grammatiken kunde representera.
Därefter läste jag Frida, av Jonah Winter, en poetiskt vacker fackbok om konstnären Frida Kahlo med många suggestiva bilder. Boken läste jag med hjälp av ficklampan så att bilderna bättre stiger fram i det ganska mörka upplevelserummet.
Därefter berättade jag för klassen om utställningen i Galleriet och vad som därefter skulle följa i programmet. Eleverna var nu alltså förberedda med en bok om ett konstigt ord och en bok om en berömd konstnär. Vi gick till Galleriet, eleverna fick titta på tavlorna en stund och sedan sätta sig på golvet
Jag gav dem nya ord, tjabali, turundan, akebattan, calandon, atakolimbi och unisöma. Varje elev fick fundera vilken av tavlorna som kunde representera de obekanta nonsens-orden. En elev i gången fick ställa sig bredvid tavlan och det var intressant att se hur olika barnen valde. Här är det naturligtvis viktigt att understyka att barnen faktiskt får tycka vad de vill! Så utvecklas en liten människas egen smak.
Alla får ha sin egen åsikt om konst och allas åsikter är viktiga inom en klassgemenskap. Därefter fick eleverna svenska ord i grupper av tre såsom t.ex Lugn, lycka, spänning eller glad, sorgsen, väntande. Barnen fick välja ett av orden och koppla det med en tavla. En elev i gången steg upp, visade tavlan de valt och berättade ordet som tavlan representerade.
Ord, bild, känsla = identitet
Agneta Möller-Salmela, Läslust ambassadör.