AMBASSADÖRSDAGBOK: Ett läsediplom är mera en en boklista! - personligt, sporrande och välkommet!

  • 20.01.2015

Ett läsdiplom skall sporra till läsning. Diplomet skall vara uppmuntrande, det skall beskriva vilka kvaliteter läsaren har uppnått av ett visst antal böcker. Det skall peka på nyttan av dessa kvaliteter.

Det skall glasklart visa vägen framåt i läseutvecklingen. Läraren som överräcker diplomet skall visa sin glädje över denna hedersuppgift, gratulera och högtidligt skaka elevens hand. Föräldrarna där hemma skall få ett eget diplom där deras roll och insatser som läsefostrare betonas och tackas. Genom att utarbeta diplomen med dessa avsikter riktas läsningen hela tiden framåt.

Många diplom som just nu används i skolor och bibliotek är utarbetade enligt förslag på böcker som en viss årskurs skall läsa. En klass består av ungefär 25 elever, dessa elever är alla individer, alla är olika med olika personligheter, olika läsebakgrund och även den tekniska läsefärdigheten på olika nivå.

Ett läsediplom med boklistor är snävt. Barn och elever skall få läsa den typs böcker som fångar deras intresse. Självklart skall de få hjälp i valet av böckerna, av kunnig bibliotekspersonal och ivriga lärare - men ett diplom är mera än en boklista.

Hitta bokdiplomer här

Agneta Möller-Salmela, Läslustambassadör

commenting

title:
comment:
name:
 

categories

  • Ajankohtaista SV (7)
  • Lukuinto Blogi SV (14)